در پایان گفتگوهای طولانی مدت هیئت های ایران، پاکستان، قطر و آمریکا در سوئیس، بیانیهای از جانب پاکستان و قطر بعنوان دو کشور میانجی منتشر و در این بیانیه به اهم نکات مورد بحث اشاره شد.
تین نیوز |
در پایان گفتگوهای طولانی مدت هیئت های ایران، پاکستان، قطر و آمریکا در قالب نشست های دو و چندجانبه در “بورگن اشتوک” سوئیس، بیانیه ای از جانب پاکستان و قطر بعنوان دو کشور میانجی منتشر شد که در آن موارد مهم و قابل توجهی مطرح شده است، از جمله “به رسمیت شناخته شدن مجدد مدیریت ایران در تنگه با تاکید بر خط تماس که نشان می دهد مسئولیت عبور ایمن از تنگه با ایران و ذیل ترتیبات ایرانی خواهد بود، “پذیرفته شدن حضور ایران در لبنان به عنوان عضو واحد مدیریت منازعه”، “قراردادن ضمانت اجرایی برای ماده یک در خصوص پایان جنگ و بویژه در لبنان که یک گام، ماده یک یادداشت تفاهم را جلو برده است” و “موکول شدن مباحث هسته ای به مذاکرات ۶۰ روز و همزمان با بحث درباره رفع تحریم ها”.
متن کامل این بیانیه بدین شرح است:
بیانیه مشترک نخستین دور گفت وگوهای سطح عالی در چارچوب «یادداشت تفاهم اسلام آباد» با مشارکت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و دو طرف میانجی، یعنی دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان، در بورگن اشتوک سوئیس به پایان رسید.
روز نخست نشست دریاچه لوسرن در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. پیشرفت های امیدوارکننده ای حاصل شده است که از جمله آن می توان به ایجاد سازوکاری برای ادامه گفت وگوهای فنی اشاره کرد.
بر مبنای یادداشت تفاهم، طرف ها با تشکیل یک «کمیته عالی» موافقت کردند که مسئولیت نظارت سیاسی بر روند میانجی گری را بر عهده خواهد داشت.
مذاکره کنندگان ارشد به طور منظم به کمیته عالی گزارش خواهند داد و هدایت کارگروه های متمرکز بر موضوعات هسته ای، تحریم ها و نیز کارگروه نظارت و حل وفصل اختلافات را برای تضمین اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و همچنین رسیدگی به سایر موضوعات بر عهده خواهند داشت.
کمیته عالی بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف مدت ۶۰ روز به توافق رسیده است؛ امری که زمینه را برای آغاز فوری گفت وگوهای فنی بیشتر فراهم می کند.
افزون بر این، برای دوره زمانی مذکور در بند ۵ یادداشت تفاهم، یک خط ارتباطی میان طرف ها ایجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهم ها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتی های تجاری از تنگه هرمز تضمین گردد.
همچنین طرف ها با ایجاد یک «واحد کنترل منازعه» میان خود و جمهوری لبنان، با تسهیل گری میانجی ها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با مفاد یادداشت تفاهم تضمین شود.
گفت وگوهای فنی درباره تمامی موضوعات تا پایان هفته در مجموعه بورگن اشتوک ادامه خواهد یافت. طرف های میانجی به تلاش های حداکثری خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضایی سازنده پیش می رود و هدف دستیابی به یک توافق نهایی محقق شود.
دولت قطر و جمهوری اسلامی پاکستان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به سبب پایبندی مستمر آنان به دیپلماسی و حل وفصل مسالمت آمیز مناقشه ابراز می کنند. طرف های میانجی همچنین از شرکا و متحدان به خاطر حمایت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاری مذاکرات تقدیر می نمایند.
بلاگ خبری مکران آریا دریا








