به دنبال بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد مسیر جایگزین انرژی در دریای سرخ، تعداد نفتکش هایی که فقط در ماه آوریل از کانال سوئز عبور کرده اند، نزدیک به یک سوم افزایش یافته و درآمد این کانال را به بالاترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۲۴ رسانده است.
تین نیوز |
در پی بسته شدن تنگه هرمز و تغییر مسیر بخشی از جریان انتقال انرژی، کانال سوئز در ماه آوریل شاهد افزایش محسوس تردد نفت کش ها بود؛ روندی که درآمد این آبراه راهبردی را به ۴۱۹ میلیون دلار رساند.
به گزارش تین نیوز، کانال سوئز در ماه آوریل، هم زمان با بسته شدن تنگه هرمز و افزایش استفاده از مسیرهای جایگزین انرژی در دریای سرخ، رشد قابل توجهی در تردد نفت کش ها و درآمد خود ثبت کرد. بر اساس داده های آژانس آمار دولتی مصر، ۵۲۹ نفت کش در این ماه از کانال سوئز عبور کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته و درآمد این آبراه را به ۴۱۹ میلیون دلار، بالاترین سطح ماهانه از اوایل سال ۲۰۲۴، رسانده است.
بر اساس داده های آژانس آمار دولتی مصر (CAPMAS)، در مجموع ۵۲۹ نفت کش در این ماه از سوئز عبور کردند که نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است. به طوری که ۱۱۸۲ کشتی از انواع مختلف از این مسیر عبور داشته که نسبت به آوریل ۲۰۲۵، رشد ۱۴ درصدی را نشان می دهد. این تعداد عبور در آوریل ۲۰۲۳ و قبل از آغاز تنش های دریای سرخ حدود ۲۳۰۰ کشتی بوده است.
در حالی که پس از آغاز تنش های میان یمن و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، عبور و مرور از کانال سوئز کاهش یافته بود، داده های اخیر نشان می دهد که پیامدهای جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران، محرک غیرمنتظره ای برای این کانال ایجاد کرده است.
درآمد این آبراه در ماه آوریل ۴۱۹ میلیون دلار بوده که ۲۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و بالاترین رقم ماهانه از اوایل سال ۲۰۲۴ (زمانی که یمن حملات خود را تشدید کرد) محسوب می شود.
در این مدت حداقل ۹ میلیارد دلار درآمد بالقوه از کانال سوئز به دلیل اختلالات دریای سرخ از دست رفته است. با وجود افزایش اخیر میزان ترددها و درآمدها، همچنان آمارها بسیار پایین تر از سطوح پیش از جنگ غزه است.
بلاگ خبری مکران آریا دریا








